Friday, May 17, 2013

Khasiat biji Aprikot untuk lain lain penyakit



Khasiat Biji Aprikot Vitamin B17 terhadap Tekanan Darah tinggi, Kolesterol Tinggi 


Terlalu banyak khasiat biji aprikot ini untuk kesihatan badan. Selain KANSER, khasiat biji ini juga untuk pesakit yang mengidap tekanan darah tinggi, kolesterol tinggi dan atherosclerosis (punca kepada sakit jantung & strok!).

Selain mampu menurunkan tekanan darah tinggi (Dr. M. Haas, 2008), zat-zat yang terkandung di dalam biji aprikot terbukti berkesan menurunkan paras kolesterol di dalam badan manusia. Kenyataan ini telah dibuktikan oleh kajian klinikal yang dilakukan Prof Hanna Salman (melalui kajian klinikal & saintifik, 2012). Sebelum itu, hujah ini juga telah dibuktikan oleh kajian Diskerson & Gibson (2008). Dua kajian yang berasingan ini telah mengkaji bahawa amalan memakan biji aprikot (untuk dos yang telah ditetapkan) mampu menurunkan tekanan darah tingi dan menurunkan paras kolesterol di dalam badan manusia.

Tahukah kita bahawa tekanan darah tinggi dikenali sebagai silent killer! Kerana ia boleh meragut nyawa seandainya bacaan paras tekanan darah terlalu tinggi tidak dicegah/dirawat.




Kelebihan  Biji Aprikot Vitamin B17 untuk Kesihatan Mata

 Kajian yang dilakukan baru-baru ini mengatakan bahawa kandungan dalam aprikot boleh membantu dalam melindungi organ mata, seperti dipetik dalam Times of India.

Limpahan kandungan seperti vitamin A dan antioksidan, dapat menanggalkan radikal bebas yang merosakkan sel dan jaringan yang boleh mencederakan mata. Hal lain dari khasiat buah aprikot ini iaitu, boleh mencegah katarak yang disebabkan oleh kesan degeneratif radikal bebas, atau stres oksidatif.

Kandungan lain yang terdapat dalam aprikot juga berupa potassium, magnesium, zat besi, dan sebagai sumber serat.

Buah dengan nama latin Plum Armenia ini memang mempunyai kandungan yang dahsyat bagi kesihatan, selain kanser dan untuk organ mata, dengan mengambilnya sebagai makanan harian ianya juga dapat membantu mencegah serangan jantung kerana kandungan karotenoid. Selain itu juga berperanan dalam menurunkan kadar kolesterol, membantu mengawal tekanan darah, dan juga mengekalkan kestabilan kadar gula darah tetap normal.




 Vitamin B17 Biji  aprikot bantu terapi kanser

Jika disebut mengenai penyakit kanser, ia boleh dihidap oleh sesiapa sahaja tidak kira bangsa dan status.

Merujuk kepada data, kanser merupakan antara penyebab utama kematian di seluruh dunia dimana 40,000 kes kanser dikesan setiap tahun di Malaysia dengan 1 daripada 4 rakyat menghadapinya.

Pakar pemakanan dan perubatan dari seluruh dunia mengakui, faktor pemakanan merupakan antara penyumbang utama kepada kanser.

Ini kerana di zaman yang serba moden dan canggih ini, setiap hari kita tidak terlepas dari pengambilan makanan yang merupakan agen kepada kanser.

Menurut mereka, hampir 90 peratus makanan yang diambil bersifat asid dan mengandungi kandungan aditif yang tinggi seperti pewarna dan perasa tiruan, pemanis buatan, pengawet dan pelbagai lagi campuran bahan kimia yang merbahaya untuk kesihatan dan boleh menyebabkan kanser.

Akibatnya kita terdedah kepada keadaan tubuh berasid seterusnya system antibodi dan imunisasi badan menjadi lemah dimana keadaan ini boleh menyebabkan penyakit kronik seperti kanser, darah tinggi, diabetis dan lain-lain yang boleh membawa maut dan membunuh manusia secara perlahan.

Pada 1952, Dr Ernes T Krebs, seorang Bio Kimia dan beberapa saintis perubatan mendakwa, penyakit kanser adalah penyakit kekurangan nutrisi tubuh badan.

Kajian terhadap haiwan liar yang hidup di hutan dikelilingi oleh persekitaran tumbuh-tumbuhan kaya dengan kompaun vitamin B17, tidak akan dijumpai mati akibat kanser. Sebaliknya haiwan yang dipelihara dalam zoo berkemungkinan besar mati akibat kanser walaupun diberi makanan yang kaya nutrien namun tidak mengandungi B17.

Puak Hunza di pergunungan Pakistan didapati hidup sehingga usia 120 tahun. Makanan utama mereka adalah biji-bijian aprikot yang kaya dengan vitamin B17. Pihak saintis perubatan turut kagum apabila mereka memiliki kesihatan yang tinggi dan tidak pernah dengar mengenai penyakit kanser.

Vitamin B17 yang berlebihan juga akan ditukar kepada elemen-elemen positif oleh enzim Rhodanese yang terdapat dalam tubuh badan untuk kesihatan sel-sel dan membantu mengurangkan keasidan serta toksin dalam darah seterusnya membantu meningkatkan keseimbangan PH dalam tubuh serta memperlahankan penyebaran kanser, mengurangkan kandungan kolestrol dan membantu merawat penyakit jantung dan diabetis.




Aprikot, Almond dan Kacang Tanah Kurangi Risiko Kanser Hati

Mengambil makanan kaya vitamin E dapat mengurangkan risiko kanser hati. Demikian hasil kajian terbaru yang dilakukan oleh para penyelidik dari China.

Mereka menemukan, bahawa mengambil suplemen vitamin E atau snek makanan seperti almond, kacang tanah, kacang pinus dan aprikot kering dapat menurunkan risiko kanser hati pada orang separuh umur atau lebih tua.



Tidak hanya itu, kacang-kacang tersebut juga dikenali dapat membantu melindungi anda daripada penyakit jantung dan kerosakan mata di usia tua.

Dr Wei Zhang, dari Shanghai Cancer Institute, menganalisis data dari 132.837 orang – termasuk 267 pesakit kanser hati – di China di mana 54 peratus daripada semua kanser hati di dunia terjadi.

Setelah mengumpul maklumat tentang tabiat makan peserta berbanding mereka yang berisiko kanser hati antara peserta yang mempunyai pengambilan vitamin E tinggi dengan yang rendah.

Hasil kajian menunjukkan, bahawa terdapat hubungan dosis-respons terbalik antara pengambilan vitamin E dan risiko kanser hati.

“Pengambilan tinggi vitamin E – baik dari makanan atau suplemen – berkaitan dengan rendahnya risiko kanser hati pada orang separuh umur atau lebih tua.”

Perlu diketahui, kanser hati adalah penyebab paling umum ketiga kematian akibat kanser di dunia, dan kanser paling umum kelima ditemui pada lelaki, serta paling umum ketujuh pada perempuan. Sekitar 85 peratus daripada kanser hati berlaku di negara-negara membangun.

Kajian ini diterbitkan dalam Journal of National Cancer Institute.

1 comment:

kemboja said...

Assalamualaikum,
Saya En. Mohd Zuhairi , pengasas produk Jutawan herbs.

Sy ada menjual herba warisan yg mampu membantu merawat pelbagai jenis kanser dari tahap 1 hingga tahap 4 dan jugak untuk sakit lutut dan masalah penafasan,Insya Allah. Tak perlu risau sebab herba-herba sy tak menghalang dan tak mengganggu rawatan hospital seperti kimo. Herba ini boleh diambil semasa rawatan, malah sgt baik jika berubat bersama² supaya lebih cepat sembuh. Daun- daun herba warisan terpilih ramuannya yg amat mujarab ini memang tidak akan jumpa di mana mana. Ia herba yg sukar dijumpai tapi amat mujarab dan ramai pesakit kanser tahap 1 hingga tahap 4 yg dah sembuh. Herba ciptaan istimewa ini boleh merawat dan membaik pulih sel-sel kanser sehingga tahap akar umbi. Jangan biar penyakit anda lama-lama terbiar menyerang tubuh kerana ia perlu dibuang secepatnya supaya tak merebak lagi jauh ke organ-organ lain. Lagi lama dibiarkan lagi ambil masa nak pulih kan. Jgn sampai terlewat,jangan biarkan hidup derita, setiap penyakit pasti ada penawar, kita usaha sehabis boleh, selagi boleh rawat lebih baik di rawat. Hutan belantara kita tersembunyi sejuta 1 rahsia, herba ini amat- amat mujarab, jangan biar derita penyakit anda tanggung ini membunuh kehidupan anda. Ramai yang dah berjaya sembuh dengan produk sy, jangan ragu dan buang masa berfikir pjg lg, herba bukan lg perkara yg dipandang biasa, ia makin mendapat perhatian dan kepercayaan ramai pengamal perubatan herba di seluruh pelusuk dunia. Tetapi herba yg sy ciptakan ini sudah terbukti sgt berkesan untuk semua jenis kanser. Hubungi saya di nombor ini:







Sy cuma membantu kerana sy tak sanggup tngok org dpn mata sy sengsara kerana sakit teruk hingga meragut nyawa. Penawar nya dah ada, hubungi sy secepat mungkin .Orang yang tiada penyakit kanser andai nak amal kan herba saya ini pun boleh,jadikan amalan harian untuk menjaga badan dan membuang toksid serta mencegah kanser. Tapi orang yg ada kanser sy akan bantu merawat sehingga sembuh dgn penawar kanser dan herba ini. Saya juga akan membantu anda memberi nasihat dan motivasi bagaimana untuk hadapi kanser, serta cara-cara utk berdepan dgn kanser, cara menjaga pemakanan dan nasihat lain utk anda, kerana pesakit kanser adalah org pertama dalam hidup. Sy dh jumpa ramai pesakit, mungkin kita blh berkongsi pendapat bagaimana hendak merawat sampai sembuh.Sy hulurkan tangan pada anda ,sambut lah sebelum terlambat, ramai pesakit sy dah sembuh, anda bila lagi....?hubungi atau whatsApp sy dengan segera,
0174687570
Mohd Zuhairi pengasas Jutawan Herbs
Boleh singgah di youtube channel kami di Jutawan Herbs utk melihat testimoni-testimoni kanser lagi banyak lagi atau layari laman facebok saya https ://www.facebook.com/jutawan.herbs.9


Testimoni-Testimoni pengguna Jutawan Herbs.

▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
Sekarang dah sembuh dan sihat walaupun pernah diberitahu oleh doktor yang dia hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Dia minum jus herba ni lebih 6tahun.
Dia mengarang sebuah buku yg mengisahkan pengalamannya sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
Terkini (2022): Dia pernah ditemuramah dalam rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangannya menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.